اذهب إلى المحتوى
  • 0

ظهور خطأ عند تهجير قاعدة البيانات في laravel 9

Ayat Elrrahmane

السؤال

عند العمل على تهجير جداول في laravel ظهر لي هذا الخطأ مع انه تم انشاء الجدول في قاعدة البيانات اي ان عملية تهجير تمت بنجاح 

الخطأ :

SQLSTATE[HY000]: General error: 1005 Can't create table `cosultation`.`evaluers` (errno: 150 "Foreign key constraint is incorrectly formed") (SQL: alter table `evaluers` add constraint `evaluers_id_client_foreign` foreign key (`id_client`) references `clients` (`id`)) at D:\PROJET\exemple\vendor\laravel\framework\src\Illuminate\Database\Connection.php:760 756▕ // If an exception occurs when attempting to run a query, we'll format the error 757▕ // message to include the bindings with SQL, which will make this exception a 758▕ // lot more helpful to the developer instead of just the database's errors. 759▕ catch (Exception $e) { ➜ 760▕ throw new QueryException( 761▕ $query, $this->prepareBindings($bindings), $e 762▕ ); 763▕ } 764▕ } 1 D:\PROJET\exemple\vendor\laravel\framework\src\Illuminate\Database\Connection.php:545 PDOException::("SQLSTATE[HY000]: General error: 1005 Can't create table `cosultation`.`evaluers` (errno: 150 "Foreign key constraint is incorrectly formed")")

 

ماهو سبب ظهور هذا الخطا وهل تجاهله يؤثر على عملي مرة اخرى ، وشكرا

رابط هذا التعليق
شارك على الشبكات الإجتماعية

Recommended Posts

  • 0

االمشكله اللي بتواجهها دي غلطة شائعة بتحصل لما بتكون فيه مشكلة في تكوين قيود الـ Foreign Key في قواعد بيانات MySQL مع Laravel. النوع ده من الاخطاء بيظهر لما خصائص العمود اللي عايز تربطه بـ Foreign Key مش متطابقة مع خصائص العمود المرجعي في الجدول التاني. فيه أسباب محتملة كتير للغلطة دي  اولهم ان نوع البيانات مش متطابق لازم نوع البيانات للعمود id_client في جدول evaluers يكون نفس نوع البيانات للعمود id في جدول clients.  

وبعد كدا لازم ان تتأكد من خصائص العمود لو العمود id في جدول clients بيستخدم خصائص زي UNSIGNED، لازم العمود id_client في جدول evaluers يكون معرف بنفس الطريقة.

و لازم الترميز والترتيب للجداول المرتبطة يكون متطابق. علشان تحل الغلطة دي، ممكن تتأكد من النقط دي يجب ان تتأكد من تطابق نوع البيانات وخصائصه:

Schema::create('clients', function (Blueprint $table) {
    $table->increments('id'); // لو كان بيستخدم increments مثلًا
});

Schema::create('evaluers', function (Blueprint $table) {
    $table->unsignedInteger('id_client');
    $table->foreign('id_client')->references('id')->on('clients');
});

لو الجدول بيستخدم ترميز معين، تأكد ان الجدول التاني بيستخدم نفس الترميز والترتيب.

شغل عملية التهجير من جديد بعد ما تتأكد من صحة التعريفات:

php artisan migrate:fresh

دي هتحذف كل الجداول وتعيد إنشائها من جديد. تأكد من أنك لا تفقد بيانات مهمة قبل تنفيذ هذا الأمر.

ما ينفعش خالص تتجاهل النوع ده من الغلطات، لأنه هيأثر على سلامة البيانات والعلاقات في قاعدة البيانات، واللي ممكن يسبب مشاكل في استرجاع البيانات أو تكامل البيانات في المستقبل. الأفضل دايمًا تصلح الغلطات دي على طول.

رابط هذا التعليق
شارك على الشبكات الإجتماعية

  • 0

بالإضافة إلى التعليق السابق، من المهم جداً التأكد من ترتيب الجداول، لأن في كثير من الأحيان، إذا كانت هناك مشكلة تتعلق بقاعدة البيانات ولا يبدو أن السبب مرتبط بالكود، فقد يكون السبب هو ترتيب الجداول.

يتم ترتيب الجداول في لارافيل تنازليًا حسب الوقت الذي تم إنشاؤها به، بمعنى أنه إذا تم إنشاء جدول جديد، فسيكون ترتيب الجداول في آخر الجداول التي تم إنشاؤها. ستلاحظ في الصورة أن الجداول يتم ترتيبها من الأقدم إلى الأحدث.

كيف يسبب هذه خطا عند استخدام مفهوم Foreign Key في Laravel، يجب أن يكون الجدول الذي تشير إليه Foreign Key موجودًا قبل الجدول الذي يحتوي على Foreign Key. وإذا كان Laravel يحاول إنشاء الجدول الذي يحتوي على Foreign Key قبل الجدول الذي يشير إليه، فقد يتسبب ذلك في الخطأ الذي واجهته

Screenshot 2024-04-16 093011.png

رابط هذا التعليق
شارك على الشبكات الإجتماعية

انضم إلى النقاش

يمكنك أن تنشر الآن وتسجل لاحقًا. إذا كان لديك حساب، فسجل الدخول الآن لتنشر باسم حسابك.

زائر
أجب على هذا السؤال...

×   لقد أضفت محتوى بخط أو تنسيق مختلف.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   جرى استعادة المحتوى السابق..   امسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • إعلانات

  • تابعنا على



×
×
  • أضف...